Az egyik tanácsadó cég igazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy a magyar tulajdonú vállalatok nem motiváltak a vállalatfelvásárlások útján megvalósuló külföldi terjeszkedésben. Az eddigi sikeres és sikertelen felvásárlási projektekben szerzett tapasztalatok alapján az okok között elsősorban a szükséges tőke és a személyes ambíció hiánya szerepel. Az előbbit nézve már a folyamat kezdetét jelentő pénzügyi és jogi átvilágítás és tanácsadás díja a 20 MFt-ot is elérheti természetesen azzal a nem kis rizikóval, hogy az esetleges szerződésaláírásig még bármelyik fél meggondolhatja magát. Azt el kell fogadni, hogy egy esetleges határátlépés már egy nemzetközi jogi és pénzügyi tanácsadó irodák bevonását igényli, akik euróban is magas óradíjjal számolnak. A szomszédos országokban – a két nem EU tagot kivéve – az eladási árak magasak, akár 8 – 10 -szeres EBITDA szorzóval is kalkulálnak egy kellően profitábilis ágazatban, amely egy hazai vállalkozó kedvét igencsak elveszi a továbblépéstől. Az anyagi korlátok mellett emberi tényezők is jelentős szerepet játszanak egy országhatárt átlépő M&A projektben. Menedzser vagy tulajdonos legyen a talpán Magyarországon aki egy külföldi cég felvásárlásába belekezd. A relatíve kis távolság ellenére igencsak léteznek jelentős különbségek nemcsak a jogszabályokban, hanem működési szokásokban mind pld. a fizetési hajlandóság stb. Ugyancsak érzékeny pont, a megvásárolni kívánt cég dolgozónak hozzáállása az új tulajdonoshoz és esetleg menedzserekhez akiket nem biztos, hogy kitörő örömmel fogadnak. Az elfogadtatást igencsak megnehezítik a kommunikációs nehézségek. Általában az angolban megtalálják a felek a közös nyelvet, de ha valaki azt nem jól beszéli az félreértésekre adhat okot. Egy-egy M&A projekt általában legalább hat hónapig tart az első tárgyalástól az adás-vételi szerződés aláírásáig. Amikor ez utóbbi aktus lezajlik, a vevő egyáltalán nem dőlhet hátra (a tanácsadó és az eladó talán igen), ugyanis az új szerzeményt át kell venni, az irányítást és az ellenőrzést minél előbb ildomos megszervezni. A kérdés továbbra is marad, hogy mi jelent elegendő motivációt a menedzsment vagy a tulajdonos számára, hogy az fentebb felsorolt problémákat kezelje akár éveken át.